לדף הבית  
חוות השומר חדשות אודות גלריות וקישורים מורשת רפול האדם

שוויון חובות וזכויות

 

 

 

 

 

 

 

חברה, דת ומדינה 

תפיסותיו ההומניות של רפול ודאגתו לכל אדם באשר הוא, לא באו לידי ביטוי בספרות או בתקשורת. תמיד הוצג כ"קיר בטון", בעל "לב ברזל" וקשיחות, אולם בבסיס תפיסתו החברתית עומדים ערכים שאינם קשורים ל"ימין ושמאל": סולידריות חברתית, שיויון זכויות ושויון חובות, ליברליות, בחירה חופשית וכיבוד הזולת.

היות ורפול גדל במשפחה חילונית, בבית הגידול של ההתיישבות העובדת, ערכים של שויון בזכויות ובחובות, ליברליות, בחירה חופשית וסולידריות חברתית, היו בבסיס תפיסת עולמו. וכמי ש"נאה דורש - נאה מקיים", חי רפול חיים פשוטים, צנועים, ואף ויתר על שנת שכר ורכב צמוד שהגיעו לו מצה"ל לאחר שפרש.

גם לאחר סיום תפקידו כרמטכ"ל, המשיך רפול בפעילותו הציבורית תוך שהוא מקפיד על יחס שווה לכל בני האדם באשר הם: שכניו הערבים, החיילים הדתיים שבצרכיהם התחשב ואת תרומתם למדינה העריך והוקיר, ויחידות הדרוזים והמיעוטים שקשרו קשר דם עם המדינה.

עמדתו של רפול ביחס למעורבות הדת בחיי המדינה היתה ברורה: אין קשר בין היותו של אדם דתי שומר מצוות לבין חובתו לתרום את תרומתו לשמירה על המדינה בה הוא חי ואשר משרותיה הוא נהנה. ההפרדה בין אמונה למדינה היתה בולטת אצל רפול בשני תחומים עיקריים: ההימנעות מכפיית אורח חיים דתי על הציבור החילוני, וחובת הגיוס (או השרות הלאומי) על כל אזרחי המדינה. "בלתי אפשרי שאוכלוסיה גדולה של חרדים אינה תורמת למדינה ואינה משתתפת בחובת ה&

חזרה >>
created by CyberServe כל הזכויות שמורות לעמותה להנצחת והנחלת מפעלות חייו של רפאל איתן (ע"ר) © 2007     
כתובת: תל עדשים, 19315  |  טלפון: 050-2008220   |  צור קשר